zondag 10 februari 2013

Lintjes.....opruimen....uitleg
















Mijn lintjes lade raakte overvol en behoorlijk rommelig en bovendien lastig om voor een klein stukje de hele kralen/lintjes kast te voorschijn te halen. En aangezien ik nu toch aan het rommelen ben op mijn hobbykamer kun je maar net zo goed alles in één keer in orde maken. Maar het moet niet veel kosten en niet te veel ruimte in beslag nemen en dat is geloof ik wel gelukt.
Men neme, 3 x 1 meter geplastificeerde gordijnroede, 2 eindstoppen, een stuk pvc buis van 18 mm doorsnede,  kaartkarton, slagpijpje 13mm, lijm en naturlijk lintjes















Zaag stukjes van 1½ a 2 cm van de pvc buis, knip of snij daarna rondjes uit karton van 3½ a 4 cm,
hoer groter de rondjes zoveel te meer lint dat je op kunt rollen.
Ik heb kaartenkarton gebruikt maar voor de stevigheid heb ik 2 rondjes op elkaar geplakt































Met het holpijpje [sommige noemen ze ook slagpijpje] maakte ik rondjes in de kartonnetjes die  later op de pvc stukjes geplakt worden.


















Zo zien de kleine haspeltjes er dan uit en kun je de lintjes er op rollen.
Doe een klein stukje plakband aan het uiteinde van de lintjes en plak dat vast op het stukje pvc buis.















Geef de bovenkant van de haspel een klein knipje zodat je daar het uiteinde van het lint door kunt trekken zodat het mooi vast blijft zitten.




De lintjes zijn klaar om opgehangen te worden.
'K heb de eerste gordijnroede opgehangen met eindstoppen die in de balk geschroefd zijn zodat de roede stevig vast zit.[die zit hier achter de balk]
Daaraan koordjes gemaakt en die om de eerste roede geschoven en daarin de 2e roede gehangen, heb je veel lintjes dan kun je ook aan de 2e roede weer een nieuwe roede hangen en dit herhalen.
Wel even nadat de haspeltjes er aan geschoven zijn een paar eindstopjes in de roede maken anders kunnen ze er te gemakkelijk af glijden.Maak het wel zo dat ze tenminste aan 1 kant weer verwijderd kunnen worden. Ik gebruikte grote veiligheids-ogen die ik aan 1 kant vastplakte en aan de andere kant omwikkelde met zwart katoen zodat het strak in de roede ging maar er wel weer uit te halen is wanneer je nog meer haspeltjes aan de roede wil schuiven.
En dit is het eindresultaat, er kan nog heel wat bij maar eerst weer even moed verzamelen

39 opmerkingen:

  1. Dat staat super netjes zo en het lijkt me ook nog eens heel handig in gebruik. Goed gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat supermooi gedaan zeg!
    En je hebt er goed over nagedacht!

    Echt top!

    Groetjes Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel goed gedaan! Ziet er heel goed uit zo

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo opgeruimd staat netjes! Goed gedaan.
    Groetjes Hendrika vanuit Fryslan

    BeantwoordenVerwijderen
  5. What a great idea :) Totally cute!

    love, tofu

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Veel werk! En plaats voor nog meer rolletjes zie ik

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel handig en mooie uitleg, goed idee!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. bedankt voor de uitleg het ziet er erg goed uit goed idee groetjes maartje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat ziet er heel gezellig uit, je hobby-kamer wordt zo nog mooier!
    Ik heb al mijn lintjes op kartonnen kaarten gerold en dat in een paar schoenendozen opgeborgen. Dat bevalt ook prima, omdat ik de lintjes niet alleen thuis gebruik, maar regelmatig mee neem als ik een kinder-workshop geef.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je ze mee moet nemen dan moet je ze wel in dozen ruimen. Ik heb het restant in een lade zitten maar die puilt een beetje uit. http://haakmuts.blogspot.nl/search/label/Kralen%20en%20lintjes%20kast

      Verwijderen
  10. Super leuk zeg! wat een goed idee!

    liefs,
    Samantha

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Claire,

    Interessant om te zien hoe je die haspeltjes gemaakt hebt.
    Heb je dit zelf verzonnen?
    Petje af!

    Wat mij speciaal interesseert is het stuk gereedschap dat jij een slagpijpje noemt.
    Nog nooit gezien. Is dat gewoon te koop in een ijzerwinkel?
    Als ik google op ‘slagpijp’ krijg ik vooral een ander soort pijpjes te zien.
    Ik ga maar eens op zoek in een echte winkel.
    De 3½ a 4 cm grote kartonnen rondjes heb je geknipt of gesneden? Die zien er ook al zo perfect uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja heb ik zelf bij toeval verzonnen.

      Zoek maar eens op holpijpjes dan kom je ze waarschijnlijk wel tegen, er zijn 2 benamingen voor. Je kunt ze los kopen maar ook in een setje bij bv Karwei, Praxis e.d winkels. Je kunt ze ook heel goed gebruiken voor viltoogjes. De kartonnen rondjes heb ik met de cricuit uitgesneden maar je kunt ze ook goed knippen, even een glaasje op je papier,aftekenen en uitknippen en je hebt hetzelfde effect.[duurt alleen iets langer:-]

      Verwijderen
    2. Dank je wel voor je uitvoerige uitleg!
      Ik ga ermee aan de slag!

      Verwijderen
  12. Das handig en het staat nog mooi ook ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Bedankt voor de tip! Was al zo lang aan het zoeken naar iets handigers voor mijn lintjes.... Liefs Marcella

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Zo je eigen hobby-winkeltje,ha,ha....leuk en ziet er erg netjes uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. wat een goed idee en het ziet er erg leuk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat heb je dat netjes opgelost zo!
    Groetjes Roelie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. hoe toevallig ik heb vorige vrijdag mijn lintjes lade ook grondig aangepakt want ik was het ook beu!! bij mij komen de fotos later nog ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wow, handig en mooi. Bedankt voor de goede uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. SUPERHANDIG en heel duidelijk uitgelegd, das er ééntje om te onthouden.
    Roos♥♥♥

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een geweldig idee! En het staat ook zo leuk! Dank je voor de uitleg!! liefs, Nancy

    ps. je hebt wat gewonnen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Grappig om te zien dat ik niet de enige ben die baby potjes als opslagpotjes voor de hobby gebruik ;-). Alleen ben ik heel makkelijk: ik stop er ook al mijn lintjes in! Maar leuk verzonnen weer! Groetjes Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Grappig om te zien dat ik niet de enige ben die baby potjes als opslagpotjes voor de hobby gebruik ;-). Alleen ben ik heel makkelijk: ik stop er ook al mijn lintjes in! Maar leuk verzonnen weer! Groetjes Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  23. wat een ben je toch een handige muts. Klasse hoor , ik kan hier geen foto plaatsen maar mijn man had op zolder nog 2 houten roedes en ik heb wc-rolletjes gespaard en die in stukken geknipt en daar de lintjes omheen gerold en van die metalen klemmetjes waar de roe door heen kon en zo opgehangen. Maar dit vind ik echt heel mooi.Als hij vanavond thuiskomt zal ik het hem dadelijk laten zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. heeel handig,ziet er allemaal keurig uit,en is heel overzichtelijk, toppie:D

    groetjes mingle-mangle

    BeantwoordenVerwijderen
  25. een heel karwei! maar erg goed gelukt!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ohhh... Wat een goed idee! Die ga ik zeker onthouden! Heel erg handig!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat een goed idee !! leuk en mooi gedaan..
    Ziet er vrolijk uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Het ziet er strak uit, maar het is wel veel werk zo te zien. Wel netjes en overzichtelijk. top! fijn weekend. groetjes Paula

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat een superidee!!
    Nu zo netjes houden ....;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Topidee!! Maar ook die Olvarit potjes op de plank, inderdaad ideaal om allerlei frutsels in te bewaren! ik heb er al heel wat staan met diverse soorten knopen!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wat slim bedacht!! Ik heb lintjes in manden en altijd in de knoop. Super idee!!

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor jullie leuke en lieve reacties.
Informatie clairehaakmuts@gmail.com
Groetjes van Claire.